Eşim iki evlilik yaptı ve adil davranmıyor, bu durumda boşanma hakkım var mıdır, ne yapmalıyım?
İki Eşten Birini Terketmek Caiz Değildir
Adil davranmak Allah’ın emridir. O yüzden Kur’an-ı Kerim, “…Şayet adaleti sağlayamayacağınızdan korkarsanız, o zaman bir (eş) ya da sağ ellerinizin malik olduğu (cariye) ile (yetinin)…” (Nisa/3) buyuruyor. Sevgide adalet olmaz.
Adil davranmak hangi meselelerde söz konusudur?
Mesela günleri taksimde adalet gerekir; bir gün onda bir gün onda kalması gibi. Yemesinde, içmesinde, giyiminde, kuşamında adalet gerekir ama sevgide adalet mümkün değildir. Birini daha çok sever diğerini daha az sever, bu insanın elinde olan bir şey değildir. İnsan bundan mesul değildir, tümden terk etmemekten mesuldür. Diyelim ki bir eşini çok sevmiyor ve tümden terk ediyor, hiç gidip gelmiyorsa bu caiz değildir, o zaman boşansınlar.
Bir Kadın Sevgide Adalet Şartı Koşamaz Fakat Onun Dışında Adalet Gerekir
Bu zamanda erkeklerde adalet sağlayacak adam çok az var. O yüzden ben tavsiye etmiyorum.
Gerçekten anlaşamıyorsa, kavga gürültü bitmiyorsa, ikinci eş alsa da yine bu kavga bitmeyecektir. Eğer kavga gürültü bitmiyorsa boşanması daha hayırlıdır. Ama kavga gürültüleri yok, kadının çocuğu olmuyor, buna benzer aile içerisinde bir sebep varsa ondan ötürü ikinci eş düşünmüş olabilir. Kadın da ‘Beni boşama, ikinci defa evlen’ demiş olabilir. Kadın adalet istiyor ama dediğim gibi sevgide adalet mümkün değildir. Yani insanın elinde değil. Allah insana gücünün üzerinde yük yüklemez.
Bir kadın sevgide adalet şartı koşamaz ama onun dışında adalet gerekir.Şayet kocası adaleti sağlamıyorsa bundan dolayı boşanma talebinde bulunabilir ama kocası bunu kabul etmeyebilir. Adaleti sağlayamama sebebi, fıkıh kitaplarında kadının boşanma talebi ile mahkemeye başvurmasını caiz kılan bir sebep olarak sayılmıyor. Mesela erkekte öyle bir hastalık var ki kadının onunla yaşaması mümkün değil, ileri boyutta sedef hastalığı, erkeğin erkekliğinin olmaması, erkeğin kadına bakmaması ya da her gün dövmesi gibi durumlarda kadının mahkemeye başvurma hakkı var. Ama ‘Bana bir tane ayakkabı aldı, ona 2 tane aldı’ deyip bundan dolayı başvuramaz ama söyleyebilir. Yani ‘Ben böyle yaşamak istemiyorum, beni boşa’ diyebilir. Kocası da boşarsa boşar ama bundan dolayı kadın mahkemeye başvuramaz.
‘İkinci evliliğini yaptı’ demesi gerekiyordu, soruyu soran yanlış yazmış. Bu soruyu soran büyük ihtimalle birinci eştir. Resmi nikâhı var, ikinci eşte resmi nikâh yok anlaşılan. O da o yüzden soruyor. Yani ‘Resmi nikâhla evliyim, ondan ötürü hâkime başvurabilir miyim?’ diye. Küçük birtakım adaletsizliklerde; mesela birine biraz daha fazla para vermiş diğerine biraz daha az para vermiş, birine biraz daha güzel elbise almış birine biraz daha az güzel elbise almış vs. Bu gibi sebeplerden ötürü erkekte olan boşama hakkının hâkime geçmesi için daha önemli bir sebep lazımdır. Bu bir haktır, hâkim tarafından boşanma demek bu hakkın erkekten alınması hâkime verilmesidir. Bunun için daha mühim bir sebep olması gerekir.